همه چیز در مورد به نام زدن قبض آب، برق و گاز در ترکیه

آب، برق و گاز و به نام زدن آن بعد از اجاره خانه در ترکیه یکی از مهم‌ترین مساله‌ها است. در کشور ترکیه این قبض‌ها باید به نام یکی از افرادی باشد که در خانه زندگی می‌کند. البته در این مورد استثنا نیز وجود دارد.

در این پست می‌توانید اطلاعات کاملی را در این‌باره به دست بیاورید.

خانه‌ای بدون آب، برق و گاز

به صورت معمول وقتی شما در کشور ترکیه خانه‌ای اجاره می‌کنید و یا می‌خرید انرژی‌ها از جمله آب، برق و گاز خانه توسط مستاجر ویا صاحب خانه‌ی قبلی قطع شده است.

پس برای وصل کردن مجدد و به نام زدن آن باید مراحلی را طی کنید که کمی پیچیده و گمراه کننده است.

زیرا برای مراجعه به این اداره‌ها علاوه بر داشتن اجاره نامه به کیملیک و یا همان کارت اقامت نیاز دارید، در صورتیکه به صورت معمول از زمان اجاره خانه و اقدام برای دریافت کارت اقامت در بهترین حالت چیزی حدود یک ماه زمان نیاز است.

پس این سوال پیش می‌آید در این بازه زمانی برای داشتن آب، برق و گاز چه باید کرد؟

شرایط سیته (برج)ها

اگر خانه‌ای که برای اجاره یا خرید انتخاب کردید در سیته‌ و یا همان برج باشد شرایط برای شما آسان‌تر است. به صورت معمول در برج‌ها هزینه‌های آب، برق و گاز و یا حداقل دو مورد از آن‌ها بر روی هزینه آیدات یا همان شارژ ماهیانه محاسبه می‌‌شود.

این یعنی شما به محض ورود به خانه می‌توانید از آب، برق و گاز استفاده کنید و نیازی به داشتن کارت اقامت ندارید و بخشی از نگرانی و رفت و آمد به اداره‌ها را پشت سر گذاشته‌اید.

وصل برق با پاسپورت

نکته مهم دیگر درباره‌ی به نام زدن آب، برق و گاز که اغلب از آن بی‌خبر هستند این است که می‌توانید «برق» خانه را با داشتن اجاره نامه و پاسپورت خود وصل کنید.

قوانین در این زمینه کمی گمراه کننده و دارای نقص است، اما راه‌کارهایی وجود دارد تا بتوانید در بازه‌ای که برای دریافت کارت اقامت اقدام کرده‌اید و تا زمانی که کارت به دست شما برسد، این کارها را انجام دهید.

برای وصل کردن مجدد برق و به نام زدن آن باید به اداره برق منطقه خود مراجعه کنید، توجه کنید با توجه به اینکه یک اداره مرکزی برای کل ترکیه وجود ندارد و شرکت‌های مختلف خصوصی مسئولیت برق‌رسانی مناطق مختلف را دارند، باید شرکت برق خود را از طریق قبوض موجود در ساختمان یا پرس‌وجو از همسایگان یا صاحب‌خانه و جستجوی آدرس دفتر منطقه خود در سرویس‌های نقشه مانند گوگل‌مپس پیدا کنید.

اجاره نامه و پاسپورت خود را به همراه مبلغی به عنوان « دپوزیت» که در سال 2021 چیزی حدود 230 تا 250 لیر است همراه داشته باشید.

برق تنها انرژی‌ای است که می‌توانید بدون داشتن کارت اقامت آن را برای خانه‌ی خود وصل کنید.

استفاده از کارت اقامت دوستان و اقوام

در پروسه‌ی به نام زدن آب، برق و گاز، مشکل به نام زدن قبوض آب و گاز با داشتن پاسپورت حل نمی‌شود. برای این دو حتما نیاز به داشتن کارت اقامت دارید. از آنجایی که از زمان اقدام برای دریافت کارت اقامت تا دریافت آن حداقل یک ماه زمان (‌در شرایط عادی) نیاز است، این سوال پیش می‌آید چه راهکاری وجود دارد؟

همان‌طور که در بالا نوشتیم، عدم هماهنگی و نقص قوانین در این زمینه برای مهاجران در کشور ترکیه مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

شما نیاز به آب و گاز در خانه دارید اما بدون داشتن کیملیک نمی‌توانید آن را وصل کنید.

در اینجا دو راه وجود دارد:

1: درخواست از صاحب‌خانه

اگر دوست و اقوامی در ترکیه ندارید، می‌توانید از صاحب‌خانه درخواست کنید تا زمان صدور کارت اقامت شما، قبوض آب و گاز را به نام خودش برای شما باز کند. البته این کاملا بستگی به شخض دارد که این درخواست شما را بپذیرد یا خیر.

2: استفاده از کارت اقامت دوستان و اقوام

روش دوم این است که از مشاور املاک بخواهید علاوه بر نام شما، نام دوست و یا یکی از اقوام شما را که کارت اقامت دارد در اجاره نامه درج کند.

با این روش شما می‌توانید همراه با آن شخص به اداره‌های مربوط مراجعه کرده و گاز و آب منزل خود را وصل کنید.

از آنجایی که صاحب‌خانه و مشاوران املاک از این عدم هماهنگی قانونی اطلاع دارند معمولا این پیشنهاد را می‌پذیرند. (لازم به ذکر است که این کار قانونی نیست اما روشی پذیرفته شده برای ادارات و مهاجران برای ماه اول زندگی در این کشور است)

اما به خاطر داشته باشید به محض دریافت کارت اقامت باید قبوض را به نام خود کنید تا در سوابق حضور شما به عنوان یک مهاجردر ادارات کشور ترکیه ثبت شود.

دپوزیت قبوض چیست؟

همانطور که در بالا نوشتیم برای وصل و به نام زدن هر یک از انرژی‌های آب، برق و گاز نیاز به پرداخت «دپوزیت» دارید.

این مبالغ برای هریک از موارد متفاوت است و هزینه‌ای است که به عنوان یک پول نزد این اداره‌ها باقی می‌ماند تا در صورت عدم پرداخت قبوض از آن مبالغ استفاده کند.

شما می‌توانید بعد از هر جا به جایی این مبلغ را دریافت کنید ( البته در صورت خوش حسابی) و در خانه جدید دوباره این روند را طی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *