چطور کارت اقامت ترکیه را بگیریم؟

مدت زمان حضور در ترکیه بدون کارت اقامت ۹۰ روز است. در واقع هر شخص خارجی در ازای هر ۶ ماه می‌تواند ۹۰ روز بدون دریافت کارت اقامت در این کشور زندگی کند، اما اجازه‌ی انجام کار، حق تحصل و انجام امور اداری و رسمی را نخواهد داشت.

کیملیک یا کارت اقامت ترکیه چیست؟

افرادی که قصد دارند بیش از ۶۰ روز در ترکیه بمانند باید برای دریافت کارت اقامت توریستی که به صورت معمول مدت زمان دریافت آن یک ماه است اقدام کنند.

ترکیه به متقاضیانی که قصد دریافت اقامت توریستی را دارند اجازه می‌دهد که با اجاره خانه و یا خرید خانه (کمتر از ۴۰۰ هزار دلار) در این کشور زندگی کنند و با رعایت اصول و قوانینی مدت زمان اقامت خود در این کشور را تمدید کنند.

در زبان ترکی «کیملیک»‌به معنای هویت است و افراد بعد از انجام روند قانونی و تایید از اداره مهاجرت ترکیه کارت اقامت یا همان کیملیک را دریافت می‌کنند.

نمونه‌ای از کارت اقامت توریستی در کشور ترکیه که به رنگ قرمز است.

با دریافت این کارت قادر به باز کردن حساب به صورت قانونی، زندگی در این کشور و انجام برخی از امور اداری خواهید بود.

اما درنظر داشته باشید، اقامت توریستی ( هرچند سال که با توجه قوانین و شرایط ) تمدید شود، پیش زمینه‌ای برای دریافت پاسپورت این کشور نمی‌شود.

تا زمان نگارش این مطلب (‌آگست ۲۰۲۲) تنها با خریدن ملک به ارزش ۴۰۰ هزار دلار و بیشتر از آن می‌توانید برای خود و خانواده خود درخواست پاسپورت ترک و اقامت دائم و بدون نیاز به تمدید سالانه بدهید.

برای دریافت کارت اقامت ترکیه چه کنیم؟

در نگاه اول شاید طی کردن مراحل اداری دریافت کارت اقامت سخت باشد، اما اگر راه و روش آن را بدانید و مرحله به مرحله آن را انجام دهید، شخصا می‌توانید تمامی کارهای این پروسه را انجام دهید. آن هم بدون اینکه مجبور به پرداخت مبالغ زیاد به افرادی شوید که ادعا می‌کنند فقط آن‌ها از پس انجام چنین کاری برمی‌آیند.

  1. دریافت کد مالیاتی
  2. پر کردن فرم راندوو
  3. دریافت بیمه یک ساله ( یا دوساله، بر اساس زمان مورد نظر برای درخواست اقامت)
  4. پرداخت حق خاک و دریافت رسید
  5. چهار قطعه عکس ۶*۴ مخصوص دریافت اقامت
  6. اجاره نامه نوتر شده
  7. اعتبار حداقل یک ساله پاسپورت

دریافت کد مالیاتی:

داشتن کد مالیاتی برای افتتاح حساب بانکی و برخی امور دیگر لازم است. برای این کار باید به اداره‌ی «‌vergi dairesi» و یا سایت آن مراجعه کنید. در این اداره با همراه داشتن اصل و کپی پاسپورت و نوشتن نام و آدرس دقیق و کد پستی محله خود که در اجاره نامه ذکر شده است، در یک فرایند کوتاه چند دقیقه‌ای برگه‌ای با مهر و امضا حاوی عدد کد مالیاتی دریافت خواهید کرد.

در‎یافت بیمه سلامت:

یکی از مدارکی که به آن برای گرفتن اقامت نیاز دارید، خرید بیمه‌نامه توریستی است، بدون این بیمه درخواست اقامت شما رد خواهد شد. این بیمه را باید قبل از پرکردن راندوو خریداری کنید و اطلاعات مربوط به آن را در فرم درخواست وارد کنید. بیمه‌های توریستی بسته به انتخاب شما از نفری حدودا ۲۵۰ لیر به بالا برای یک سال شروع می‌شود. این بیمه‌ها را می‌توانید به صورت آنلاین خریداری کنید.

پرکردن راندوو:

برای ثبت درخواست اقامت در ترکیه باید از طریق سایت e-ikamet.goc.gov.tr اقدام کنید. باید در نظر داشته باشید تمامی اطلاعات را به درستی و با صداقت پر کنید تا در روز مصاحبه حضوری بتوانید مدارک ذکر شده را به مامور اداره مهاجرت در صورت نیاز تحویل دهید.

با توجه به اینکه اداره مهاجرت کدام منطقه را برای تحویل مدارک و انجام مصاحبه انتخاب می‌کنید بین ۵ تا ۱۴ روز کاری به صورت معمول از طریق پیام کوتاه به شما اطلاع رسانی می‌شود که در اداره مهاجرت حضور پیدا کنید.

 پرداخت حق خاک و دریافت کارت اقامت ترکیه

برای اینکه اجازه اقامت یک ساله توریستی در کشور ترکیه را داشته باشید، باید برای مدت زمان حضور در این کشور مبالغی را به عنوان حق خاک و هزینه صدور کارت اقامت بپردازید، برای دیدن نحوه انجام این کار می‌توانید مطلب آموزش پرداخت حق خاک ترکیه را بخوانید و پرینت فیش واریزی را برای مراجعه به اداره مهاجرت همراه خود داشته باشید. هزینه‌ها هنگام پرکردن راندوو در فرم سایت به شما اعلام می‌شود.

چهار قطعه عکس ۶*۴ مخصوص دریافت اقامت ترکیه

گرفتن عکس جهت ثبت در پرونده و درج در کارت اقامت یکی دیگر از کارهایی است که در این پروسه باید انجام دهید. می‌توانید با مراجعه به هر عکاسی عکس‌های مخصوص «دریافت اقامت» را بگیرید و در پرونده خود قرار دهید.

اجاره نامه «نوتر» شده

یکی از مهم‌ترین کارها برای دریافت کارت اقامت «نوتر» کردن مدرک اجاره‌ خانه ترکیه است. اداره‌های «نوتر» چیزی شبیه همان دفتر اسناد رسمی در ایران است. شما با مراجعه به این دفاتر و همراه داشتن پاسپورت و اصل اجاره نامه خود، می‌توانید برگه مهر و امضا شده‌ای را دریافت کنید که تایید می‌کند اجاره نامه‌ی شما در اسناد رسمی این کشور ثبت شده است.

توجه داشته باشید هر شخص باید یک برگه «نوتر» شده از اجاره نامه را به اسم خودش داشته باشد، این یعنی برای هر عضو از خانواده باید به صورت جداگانه این برگه را دریافت کنید.

اعتبار حداقل یک ساله پاسپورت

باید توجه داشته باشید از زمانی که برای درخواست اقامت توریستی در کشور ترکیه اقدام می‌کنید پاسپورت شما حداقل یک ساعت کامل اعتبار داشته باشد. اگر قصد درخواست اقامت دو ساله توریستی ( چند ماه انتهایی سال 2021 به دلیل پاندمی کرونا اداره مهاجرت ترکیه برخی از درخواست‌های دوساله اقامت توریستی با اجاره نامه را نیز قبول می‌‌کند) را دارید نیز حتما حداقل اعتبار پاسپورت شما باید دو سال باشد.

مراجعه به اداره مهاجرت برای تحویل مدارک

بعد از پر کردن راندوو و انجام تمامی مراحلی که در بالا عنوان شد،‌ پیامکی به شما ارسال می‌شود که تاریخ حضور و تحویل مدارک شما را به اداره مهاجرت مشخص می‌کند.

توجه داشته باشید از تمامی مدارک حداقل یک کپی برای خود تهیه کرده و قبل از ورود به اداره‌ی مهاجرت پوشه صورتی رنگی را از نزدیک‌ترین مغازه فتوکپی تهیه کنید.

بررسی نهایی و اعلام نتیجه

اگر تمامی مدارک تحویلی به مامور اداره مهاجرت کامل و درست باشد، این مامور با امضا و تایید برگه‌ها برچسب سفید رنگی را پشت پاسپورت شما می‌چسباند که تا بررسی مدارک به عنوان اجاره اقامت موقت شما در کشور ترکیه محسوب می‌شود. در مدت زمانی که جواب درخواست شما از طریق پیامک ارسال شود، همراه داشتن پاسپورت و یا حداقل عکس این برچسب سفید برای شما الزامی است.

پروسه ارسال جواب تایید و یا عدم تایید درخواست اقامت شما با توجه به تعطیلی‌های رسمی و شلوغ بودن اداره مهاجرت چیزی بین یک هفته تا 4 هفته کاری معمولا به طول می‌انجامد.

بعد از دریافت پیامک تایید اقامت شما، از طریق پست کارت به آدرسی که در فرم اصلی ثبت کردید ارسال می‌شود و شخصا با امضا می‌توانید آن را از مامور اداره‌ی پست تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *