اجاره خانه در ترکیه – استانبول (۲۰۲۱)

برای اجاره خانه در ترکیه و دریافت اقامت توریستی در این کشور، نیاز به دانستن مسائل ساده‌ای است تا بتوانیم بدون مشکل و بدون نیاز به هزینه کردن مبالغ غیرمعقول و به دور از اطلاعات غلط این روند را پیش ببریم.

کشور ترکیه در سال ۲۰۲۱ و تا لحظه‌ی انتشار این مطلب، برای اعطای اقامت توریستی (یک یا دوساله) این امکان را به افراد می‌دهد که با اجاره خانه بتوانند در این کشور زندگی کنند. اما ندانستن نکات مهم و اساسی و همچنین وجود اطلاعات نادرست بسیار، متقاضیان مهاجرت به این کشور را به دردسرهای بسیاری می‌اندازد. برای اینکه شخصا بتوانید روند اجاره در شهر زیبای استانبول را بدانید با ادامه‌ی این مطلب همراه باشید.

در منطقه‌ی فاتیح و اسنیورت استانبول خانه اجاره نکنید!

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید قانونی است که در ابتدای سال میلادی 2021 توسط اداره مهاجرت ترکیه اعلام شده است. طبق این قانون افرادی که در دو منطقه‌ی فاتیح و اسنیورت اقدام به اجاره و حتی خرید ملک با هر ارزش لیری یا معادل دلاری آن بکنند، امکان دریافت هیچ نوع اقامتی در این کشور را نخواهند داشت.

این قانون به دلیل اشباع این دو منطقه از جمعیت مهاجر وضع شده است. پس در نظر داشته باشید دور این دو منطقه را برای اجاره خانه خط بکشید.

برای اجاره خانه نیازی به پول پیش ندارید!

برای اجاره خانه در ترکیه چیزی به معنای «پول پیش» به آن صورتی که در ایران مرسوم است، وجود ندارد. شما برای اجاره یک خانه به داشتن مبلغ زیادی پول احتیاج ندارید. در عوض مبلغی به عنوان «دپوزیت» توسط صاحب‌خانه از شما دریافت می‌شود که معمولا معادل «یک یا دو اجاره‌ی ماهانه‌» است.

البته این بستگی به خانه‌ای که انتخاب می‌کنید و نحوه تعامل شما با صاحب خانه نیز دارد. برخی از صاحب‌خانه‌ها با توجه به اینکه شما یک خارجی هستید و یا بسته به اینکه خانه را با وسایل اجاره می‌کنید یا خیر، ممکن است معادل سه برابر اجاره یا حتی بیشتر به عنوان «دپوزیت» درخواست کنند. شما می‌توانید بر اساس شرایط صاحب‌خانه تصمیم بگیرید که این موارد را قبول کنید یا خیر.

مبلغ «دپوزیت»‌ بعد از پایان قرارداد و در صورت نگهداری مناسب شما از منزل توسط صاحب‌خانه به شما پس داده خواهد شد، معمولا طبق عرف رایج، شما موظفید خانه را رنگ شده و مانند اولین روزی که خانه را اجاره کرده‌اید، تحویل دهید.

هزینه‌ی آژانس املاک برای اجاره خانه در کشور ترکیه

برخلاف تصور اکثریت و همچنین باور غلطی که برخی از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در ذهن متقاضیان اجاره خانه در استانبول ایجاد کردند، هزینه‌ یا همان کمیسیون املاک به عهده صاحب‌خانه نیست. این مبلغ که به صورت نرمال معادل اجاره یک ماه خانه است، توسط مستاجر به آژانس املاک پرداخت می‌شود و اغلب این آژانس‌ها تمایل به دریافت وجه نقد دارند. پس حتما در زمان عقد قراداد معادل یک ماه اجاره خانه را به صورت نقدی همراه خود داشته باشید.

نکات مهم نوشتن قراداد اجاره خانه

قراردادهای اجاره‌ی خانه در ترکیه به صورت یک فرم آماده است. شما می‌توانید به عنوان یک خانواده با هر تعداد نفراتی که هستید یک خانه را اجاره کنید. همچنین دقت داشته باشید برای اجاره حانه الزاما نیازی به نسبت رسمی بین افراد مستاجر نیست.

اولین و مهم‌ترین نکته در نوشتن قرارداد این است که اگر به زبان ترکی مسلط نیستید، فردی را همراه خود داشته باشید تا بتواند فرم را برای شما بخواند و شما با اطمینان آن را امضا کنید. 

نکته مهم دیگر اینکه باید نام تمامی افراد در اجاره‌نامه ذکر شود، به این دلیل که هنگام مراجعه به اداره مهاجرت برای دریافت کارت اقامت توریستی، این از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مدارک مورد نیاز است.

سومین نکته نگهداری از وسایلی است که به صورت مازاد ( مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی و …) در برخی از خانه‌ها وجود دارد. شما باید تمامی این وسایل را به صورت سالم بعد از پایان قرارداد به صاحب‌خانه تحویل بدهید. به این معنی که در صورت خرابی آن‌ها هزینه تعمیر با مستاجر یعنی شما است.

تفاوت برج‌ها با آپارتمان

یکی دیگر از تفاوت‌های اجاره‌ی‌ خانه در استانبول با ایران این است که انرژی‌های مصرفی مانند آب، برق، گاز باید به نام مستاجر باشد. البته در برخی از برج‌ها که انشعاب واحد‌ها در برخی از این موارد انجام نشده و هزینه این موارد روی شارژ ماهانه (آیدات) حساب می‌شود نیازی به انجام کارهای اداری نیست.

دقت داشته باشید که هزینه آیدات عموما بین ساکنین برج تقسیم می‌شود، و ممکن است اگر در برج نوسازی قصد زندگی داشته باشید، مبلغ بسیار زیادی را به عنوان آیدات متحمل شوید، چون برج‌های نوساز ممکن است واحدهای خالی زیادی داشته باشند و امکاناتی مانند استخر و سالن ورزشی هنوز راه‌اندازی نشده باشند، اما شما مجبور به پرداخت هزینه‌های ماهانه امکاناتی که در اختیارتان نیست شوید.

پیشنهاد ما این است که برای اجاره خانه در برج‌ها، سعی کنید ساختتمان‌هایی که حداقل یکی دو سال از ساخت آنها گذشته را انتخاب کنید.

اما در آپارتمان‌ها وقتی بعد از عقد قرارداد خانه را تحویل می‌گیرید معمولا نه خبری از آب است، نه برق و نه گاز. برای راه‌اندازی این انرژی‌ها (به جز برق که در برخی از مناطق با پاسپورت می‌توانید قبض برق را به نام خود کنید) اغلب نیاز به کارت اقامت دارید.

عدم هماهنگی بین قوانین در این مورد باعث سردرگمی مهاجران می‌شود، چرا که شما به فردی نیاز دارید که کارت اقامت ترکیه را داشته باشد تا بتواند در بدو ورود شما به خانه، قبوض را به نام خود کند تا شما بعد از انجام پروسه درخواست اقامت و دریافت کارت این قبوض را به اسم خود تغییر دهید.

پس فراموش نکنید، قبل از اقدام به اجاره خانه از داشتن یک آشنا با کارت اقامت مطمئن شوید و یا برای درگیر نشدن با این فرایند برج‌هایی را مدنظر داشته باشید که نیازی برای به نام زدن انرژی‌های مصرفی نداشته باشد.

از کجا خانه پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن خانه می‌توانید از به صورت حضوری به املاکی‌های محله مورد نظرتان مراجعه کنید و یا از سایت‌هایی مانند صاحیبیندن، هپسی‌املاک یا املاک‌جت و سایت‌های مشابه استفاده کنید. دقت کنید مثلا در شهری مثل تهران، می‌توان در مورد خوب یا بد بودن یک محله به صورت کلی راحت‌تر صحبت کرد، اما در مورد استانبول محله «خوب» یا «بد» تقریبا معنایی ندارد.

اما در عمل پاسخ این سوال که «محله‌های خوب استانبول کجا هستند؟» یا «قیمت خانه در محله شیشلی چقدر است» و … به عوامل بسیاری بستگی دارد. به عنوان مثال، ممکن است در یک خیابان، قیمت دو خانه مشابه، با فاصله‌ی یک کوچه و یا چند دقیقه، تا چند برابر تفاوت داشته باشد، یا یک کوچه‌ی خیلی بد در یک محله‌ی معروف و شناخته شده و یک خیابان عالی در یک محله که چندان خوب به نظر نمیاد داشته

بنابراین مهم است که سعی کنید قبل از اجاره یا خرید خانه حتما پیاده به آن محله سر بزنید و به شیب خیابان، نزدیکی ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی، فروشگاه‌های محلی و … دقت کنید تا خانه‌ی مناسب خود را پیدا کنید.

اگر انتخاب درستی داشته باشید، در ابتدای مهاجرت و با توجه به مشکلات بسیار زیاد تغییر محل زندگی در یک کشور جدید، از محل زندگی خود رضایت دارید و می‌توانید با خیال راحت‌تر به مسائل دیگر که چندان هم کم نیستند بپردازید.

یک مزیت دیگر انتخاب خانه‌ی خوب این است که در زمان تمدید اجاره در ترکیه، قانونا افزایش اجاره کنترل‌شده است و در صورتی که صاحب‌خانه قصد افزایش غیرمعقول اجاره را نسبت به تورم رسمی داشته باشد، می‌شود به صورت قانونی اقدام کرد.

اما اگر شما مجبور به تغییر خانه شوید، علاوه بر هزینه‌های جابجایی، رنگ کردن خانه و قطع و وصل کردن دوباره‌ی قبوض و همچنین پرداخت دوباره‌ی هزینه املاک، باید با قیمت‌های جدید خانه اجاره کنید که عموما خیلی بیشتر از تورم رسمی کشور است. پس پیشنهاد میکنیم با دوستان معتمد خود مشورت کنید و قبل از اجاره حتما حضوری محل‌های مورد نظر رو بررسی کنید.

سایت اداره مهاجرت ترکیه

سایت صاحیبیندن

سایت هپسی‌املاک

سایت املاک‌جت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *