افتتاح حساب بانکی در ترکیه

برقراری ارتباط با دنیای آزاد تجاری و خرید آسان از سایت‌های خارجی مساله‌ای است که ایرانیان به شدت با آن درگیر هستند، مشکلی که با روند فرایندی نسبتا ساده و قانونی در کشور همسایه یعنی ترکیه قابل حل است. در این مطلب گام به گام افتتاح حساب بانکی در ترکیه را باهم مرور می‌کنیم.

شرایط افتتاح حساب برای افراد خارجی

شما به عنوان یک خارجی برای داشتن حساب بانکی در این کشور به «صورت قانونی» نیاز به « اقامت ترکیه» دارید.

برای شهروندان ایرانی در ترکیه تنها بانک «زراعت» امکان افتتاح حساب را فراهم می‌کند و در برخی از موارد بانک «ایش» نیز این کار را انجام می‌دهد اما سخت‌گیری‌های بیشتری نسبت به بانک زراعت دارد و شما باید اثبات کنید که «شاغل» هستید و به این حساب برای دریافت حقوق نیاز دارید.

نمونه‌ای از کارت بانکی زراعت

بخشنامه افتتاح حساب بانکی در بانک «زراعت» برای ایرانی‌ها به صورت یکسان در سراسر کشور ترکیه ارسال شده است، اما هر بانک با توجه به تجربه‌ی ارتباط با شهروندان ایرانی، قوانین داخلی منحصر به خود را نیز دارد.

برای مثال برخی از شعبات بانک زراعت حتی با کارت اقامت نیز درخواست بلوکه کردن یک ماه‌ی مبلغی بین 10 تا 30 هزار لیر را دارند که بیشتر در مناطق توریستی هستند.

مدارم لازم برای افتتاح حساب بانکی

  1. اصل و کپی پاسپورت
  2. اجاره نامه‌ی خانه
  3. سیم کارت ترکیه
  4. کد مالیاتی
  5. شماره نفوس (‌ برای افتتاح حساب در بانک ایش)

همراه داشتن تمامی مدارک عنوان شده به صورت اصل و کپی جهت افتتاح حساب بانکی در ترکیه لازم است. قطعا برخی از این مدارک را در زمان اجاره خانه در ترکیه تهیه کرده‌اید از جمله کد مالیاتی که در این مقاله بار دیگر آن را عنوان می‌‌کنیم.


دریافت کد مالیاتی

برای این کار باید به اداره‌ی «‌vergi dairesi» و یا سایت آن مراجعه کنید. در این اداره با همراه داشتن اصل و کپی پاسپورت و نوشتن نام و آدرس دقیق و کد پستی محله خود که در اجاره نامه ذکر شده است، در یک فرایند کوتاه چند دقیقه‌ای برگه‌ای با مهر و امضا حاوی عدد کد مالیاتی دریافت خواهید کرد.

شماره نفوس:

برای دریافت شماره نفوس (‌که چیزی شبیه اداره ثبت‌احوال در ایران است) لازم است همراه با کارت اقامت، اجاره نامه و یک قبض (آب یا برق یا گاز) که به نام یکی از اعضای خانواده است به اداره نفوس منطقه خود بروید.

با این کار اطلاعات محل زندگی شما تایید و کدی برای شما در سیستم ثبت می‌شود که می‌توانید از مزیت‌های آن علاوه بر امکان باز کردن حساب در بانک معتبر «ایش» استفاده کنید.

سیم‌کارت ترکیه:

هنگام افتتاح حساب در شعبه در فرمی که مقابل شما قرار می‌دهند نیاز به نوشتن شماره موبایل ترکیه دارید، حتما به یاد داشته باشید شماره‌ای را در فرم وارد کنید که در اختیار خودتان باشد، چون بعد از تحویل مدارک، کدی توسط اپراتور به شماره موبایل شما ارسال می‌شود که باید آن را تایید کنید.

اگر در بدو ورود به ترکیه سیم‌کارت توریستی خریداری کردید،‌ بهتر از هرچه سریع‌تر برای دریافت اقامت اقدام کنید، چون با باطل شدن دوره سه ماه، دسترسی شما برای همیشه به شماره موبایلی که دارید قطع می‌شود و می‌تواند مشکلاتی را در کارهای اداری از جمله دسترسی به اینترنت بانک شما ( به خصوص زمان‌هایی که در ترکیه حضور ندارید) ایجاد کند.


از مراکز توریستی دور شوید

برای انجام راحت‌تر پروسه افتتاح حساب بهتر است از شعبات محلی‌تر استفاده کنید، این یعنی هرچه از مراکز و خیابان‌های توریستی فاصله بگیرید بهتر است. بانک‌هایی که در خیابان‌های اصلی و نزدیک به مراکز گردشگری قرار دارند معمولا به دلیل تجربه بد مشتریان ایرانی به سختی و با دریافت و بلوکه کردن مبالغی از 10 تا 30 هزار لیر و بدون در اختیار گذاشتن اینترنت بانک این کار را انجام می‌دهند.

پس در اطراف محل زندگی خود به شعبه‌های کوچک‌تر و محلی‌تر بروید و با تسلیم تمامی مدارک به صورت کامل حساب خود را بدون بلوکه کردن پول باز کنید. در نظر داشته باشید ممکن است برای این کار نیاز به مراجعه به چندین شعبه باشد، پس آمادگی یک گشت و گذار در بانک‌های ترکیه را نیز داشته باشید.

اینترنت بانک


با توجه به اینکه پروسه دریافت کارت اقامت ممکن است تا حدو یک ماه به طول بیانجامد، شما می‌توانید با مدارک عنوان شده برای افتتاح حساب بانکی در ترکیه اقدام کنید. اما گاهی علاوه بر مشکلاتی که برای این کار برای ایرانی‌ها وجود دارد، این مشکل نیز وجود دارد که تا زمان ارسال کارت اقامت برای شما، برخی از شعبات بانک‌ها از ارائه خدمات اینترنت بانک به مشتریان ایرانی خودداری می‌کند.

شما می‌توانید بعد از دریافت کارت اقامت به شعبه خود مراجعه کرده، اطلاعات کارت را به متصدی بانک بدهید و بعد از آن به سیستم اینترنت بانک دسترسی پیدا کنید.

دسترسی به حساب ارزی

با افتتاح حساب در بانک زراعت، می‌توانید علاوه بر حساب لیر که واحد پول رسمی این کشور است، به صورت دلار و یا یورو نیز مبالغی ( متناسب با سقف ماهیانه برای افراد خارجی که در فرم برای شما مشخص شده) را از کشورهای دیگر دریافت کنید.

با توجه به تنش‌های بین ترکیه و امریکا، دریافت دلار به صورت مستقیم از این کشور ممکن است باعث بلوکه شدن حساب شما شود.

پس از میزان قانونی گردش حساب ارزی خود و همچنین کشور مبدا برای تراکنش‌های مالی اطمینان حاصل کنید.

حساب غیرقانونی چیست؟

شهروندان ایرانی ساکن کشور در سال‌های اخیر به دلیل همکاری با شرکت‌های مختلف خارجی نیاز به داشتن یک حساب بین‌المللی دارند تا بتوانند دستمزد خود را دریافت و تراکنش‌های مالی بین‌المللی داشته باشند.

همانطور که گفتیم افتتاح حساب «قانونی» در کشور ترکیه منوط به «اجاره خانه در ترکیه» است. اما برخی از افراد به روش‌های غیرقانونی برای ایرانیانی که در ترکیه زندگی نمی‌کنند و فقط به حساب بانکی نیاز دارند، این کار را انجام می‌دهند.

این افراد با دریافت مبالغی مابین 500 تا 1500 لیر پروسه افتتاح حساب را با آدرس و شماره تلفنی که متعلق به شما نیست انجام می‌دهند.

با توجه به اینکه سیم‌کارت توریستی بعد از سه ماه از دسترس خارج می‌شود و برای خرید سیم‌کارت دائمی نیاز به داشتن کارت اقامت است، این نگرانی وجود دارد که افتتاح حساب با شماره تلفن، آدرس و مشخصات فردی دیگری برای شما در آینده مشکلاتی را به وجود بیاورد.

پیشنهاد ما این است اگر راهی جز افتتاح حساب در ترکیه بدون زندگی در این کشور را دارید، حداقل برای این کار و در اختیار گذاشتن تمامی اطلاعات و دسترسی‌های حساب خود، از بستگان و کسانی که با آن‌ها آشنایی دارید استفاده کنید.

در نهایت بهترین و ایمن‌ترین راه برای انجام امور اداری در کشوری دیگر انجام تمامی کارها به صورت قانونی است تا از مشکلات قضایی غیرقابل پیش‌بینی جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *