استانبول کارت چیست؟

در ساده‌ترین تعریف استانبول کارت، یک کارت الکترونیکی است که بیشترین استفاده از آن در حمل و نقل عمومی است که هزینه‌های شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

حتما شما هم هنگام سفر به استانبول درباره‌ی این کارت شنیده‌اید. در این پست نحوه تهیه‌ی این کارت، کاربردها و اتصال آن را به «Hes code» را توضیح خواهیم داد.

استفاده برای حمل و نقل عمومی

در شهر استانبول استفاده از تاکسی هزینه‌ی نسبتا بالایی دارد، اما در عوض سیستم حمل و نقل عمومی با انواع وسیله‌های حمل و نقل از جمله مترو، اتوبوس، تراموا، متروبوس و کشتی برای استفاده شهروندان و توریست‌ها وجود دارد.

تصویری از طرح قدیمی کارت‌ها

برای استفاده از این وسایل حمل و نقل نیاز به تهیه این کارت دارید که با خرید و شارژ آن، و در زمان بیماری کووید 19 و الزام اتصال آن به سیستم « Hes code»  می‌توانید از آن استفاده کنید.

به تازگی طرح این کارت‌ها تغییر کرده اما کاربرد اصلی آن‌ها با کارت‌های قدیم تفاوتی ندارد. شما به عنوان یک توریست در استانبول می‌توانید استانبول کارت قرمز را تهیه کنید.

طرح‌های جدید استانبول کارت
تصویر استانبول‌ کارت‌های جدید. رنگ قرمز برای توریست‌ها است.

از کجا استانبول کارت بخریم؟

برای خرید این کارت‌ها باید از دستگاه‌هایی با نام «Biletmatik» که در سطح شهر در نزدیکی ایستگاه‌های اتوبوس و یا در ایستگاه‌های مترو وجود دارد استفاده کنید.

دستگاه خرید استانبول کارت
دستگاه‌های عموما زرد رنگ در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو جهت خرید استانبول کارت

این دستگاه‌های خودکار با دریافت 10 لیر یک کارت به شما تحویل می‌دهد که باید برای استفاده، آن را توسط همان دستگاه به مقدار مورد نیاز شارژ کنید.

Hes Code چیست؟

با شیوع کرونا در دنیا، کشور ترکیه سیستمی را با نام « Hes code» را طراحی کرد که توسط آن بتواند اطلاعات سلامتی شهروندان و توریست‌ها را ثبت کند تا در صورت مثبت شدن تست کووید، اجازه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را نداشته باشند.

به همین دلیل تمامی توریست‌ها قبل از ورود به فرودگاه استانبول باید « Hes Code » خود را دریافت کنند.

پیش از این، هر پنج نفر می‌توانستند از یک کارت استفاده کنند، اما از ژانویه 2020 با استفاده از سیستم « Hes code» باید کد 16 رقمی حک شده روی کارت به نام هر فرد به این سیستم وصل شود و در صورت عدم اتصال، کارت شما فعال نخواهد شد.

چطور استانبول کارت را به Hes Code متصل کنیم؟

برای انجام این کار و فعال سازی کارت، باید به این سایت رفته و اطلاعات شخصی که از شما خواسته شده را در آن را پر کنید.

اطلاعات خواسته شده در این صفحه را تکمیل کرده تا استانبول کارت شما فعال شود

بعد از اتمام این کار، کارت شما فعال شده و می‌توانید از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *